Menu

CRIST laureatem europejskiej nagrody CEMT 2018 za hybrydowy prom ELEKTRA

Stocznia CRIST i biuro projektowe StoGda Ship Design & Engineering laureatami nagrody CEMT 2018 za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskich przemysłów morskich. Wyróżnienie przyznano za opracowanie projektu i wykonanie pierwszego w Unii Europejskiej w pełni wyposażonego promu pasażersko-samochodowego z napędem elektrycznym o nazwie ELEKTRA. Nagroda została wręczona we wtorek w Gdyni podczas drugiego dnia II Forum Wizja Rozwoju.

– Dla CRIST ta nagroda oznacza potwierdzenie naszych kompetencji i to, że jesteśmy zdecydowanym liderem na rynku budowy statków innowacyjnych, prototypowych, unikatowych. Dzięki partnerstwu, które powstało podczas tego projektu, zarówno z biurem konstrukcyjnym StoGda, jak i z naszym finalnym klientem Finferries, osiągnęliśmy zdecydowanie sukces – mówi Bartłomiej Kopczewski, dyrektor zarządzający CRIST.

Nagroda CEMT 2018 została przyznana wspólnie dla trzech firm: StoGda Ship Design & Engineering – projektant promu, CRIST – stocznia budująca prom oraz Finferries – operator promu. Na Forum Wizja Rozwoju wręczył ją Trevor Blakeley, przewodniczący Rady CEMT.

– CEMT jest zrzeszeniem europejskich stowarzyszeń naukowo-technicznych z 10 krajów. Nagroda może być przyznana osobie indywidualnej, organizacji, stowarzyszeniu, na wniosek członka CEMT – organizacji reprezentującej dany kraj. W tym przypadku wniosek złożyło Towarzystwo Okrętowców Polskich KORAB przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Polskich SIMP – mówi Trevor Blakeley, przewodniczący Rady CEMT.

To nie pierwsza nagroda dla promu ELEKTRA. Wcześniej był już nagradzany m.in. jako „Ship of the Year” przez  Marine Propulsion Award 2018 oraz jako “Significant Small Ship of 2017” przez The Royal Institution of Naval Architects. Prom ELEKTRA pływa pomiędzy Nauvo a Parainen w Finlandii. Ma 96 m długości oraz 15 m szerokości. Zabiera na pokład 372 pasażerów i 90 samochodów. Nowoczesną jednostkę obsługuje zaledwie 3-osobowa załoga.

Nowością jest zastosowanie hybrydowego napędu dieslowo-elektrycznego. ELEKTRA została wyposażona w 3 silniki główne diesla, 2 pędniki azymutalne oraz zestaw akumulatorów. Są one przystosowane do niesprzyjających warunków klimatycznych – układ oparty na komponentach Siemensa o żywotności m.in. 10 lat ma podołać północnym niskim temperaturom oraz dużym opadom śniegu.

Baterie promu są ładowane podczas wyładunku i załadunku. Wystarczy na to zaledwie 7 minut. Docelowo jednostka jest zasilana energią z baterii, a jeśli zajdzie taka potrzeba – silnikiem diesla.

 

ELEKTRA w liczbach

Długość: 96,35 m
Szerokość: 15,2 m
Wysokość: 5 m
Zanurzenie: 3,5 m
Notacja klasy: DNV +1A1, R3, Car Ferry B, ICE 1B, PET, E0, Battery Power