MPP, jedyny w swoim rodzaju specjalistyczny ponton, który został skonstruowany na potrzeby budowy podwodnego tunelu łączącego Niemcy i Danię, odpłynął ze stoczni CRIST w Gdyni. Jednostka jest holowana do Kłajpedy, gdzie spędzi nieco czasu przed podróżą do Danii. Tam czekają ją próby morskie.
MPP to najnowsza duma w portfolio gdyńskiej stoczni CRIST. To stalowy ponton, zaprojektowany i zbudowany w konkretnym celu – by układać na dnie morza żwir, na którym następnie posadowione będą elementy podmorskiego tunelu, który skróci drogę między Niemcami, a duńską wyspą Lolandią. Jednostka jest przeznaczona stricte do tego konkretnego celu, co wpłynęło między innymi na jej wymiary. Kadłub MPP mierzy 130 metrów, a cała jednostka wraz z pasami transmisyjnymi – 149 metrów. Jednocześnie wyróżnia się bardzo niskim zanurzeniem. W dwóch komorach na pokładzie zmieści się 14 tys. ton żwiru, który następnie – dzięki specjalnemu urządzeniu zasypowemu – będzie precyzyjnie układany na dnie morza. Budowę jednostki zleciło konsorcjum Femern Link Contractors, odpowiadające za budowę 18-kilometrowego tunelu Femern Link, który będzie ciągnął się od niemieckiego Puttgarten do duńskiego Rødbyhavn. Stocznia CRIST rozpoczęła prace nad MPP w 2021 roku, a w pierwszej połowie października 2023 roku oficjalnie przekazała ponton armatorowi. Konstrukcja odpłynęła z Gdyni 30 października rano. Przy tym skomplikowanym projekcie stocznia CRIST współpracowała m.in. z polskim biurem projektowym StoGda.
MPP nie posiada własnych silników – docelowo ma pracować na zaledwie 18-kilometrowym odcinku morza, więc instalowanie potężnych siłowni byłoby stratą miejsca. Dlatego też 130-metrowa konstrukcja odbiła od Nabrzeża Dokowego stoczni CRIST w Gdyni przy pomocy holowników firmy Fairplay. Jeden z nich, Fairplay-85 pchał MPP od strony rufy, dwa obstawiały ponton z boków, zaś Fairplay-35 ciągnął go na holu. I to właśnie temu ostatniemu przypadła rola doholowania wyjątkowej jednostki do Kłajpedy. Tam, przy jednym z nabrzeży, MPP będzie oczekiwać na próby morskie, które odbędzie już w Danii. Na Litwę pojechała już także część załogi, która będzie się w dalszym ciągu zapoznawać z procedurami na jednostce, by być w gotowości do rozpoczęcia właściwych prac na miejscu budowy Femernlink.
Cała operacja odholowywania MPP do Kłajpedy rozpoczęła się dziś rano około godziny 8. Fairplay-35 i MPP przepłynęły bezpiecznie przez bramę Portu Gdynia około czterdziestu minut później. Z tzw. Ostrogi Pilotowej proces obserwował m.in. główny projektant wyjątkowego pontonu.
Pożegnanie MPP nie kończy jednak przygody stoczni CRIST z jednostkami do budowy tunelu pod Bełtem Fehmarn. W stoczniowym doku trwają bowiem prace nad kolejnym złożonym projektem o numerze budowy NB 100. Posłuży on do transportu i instalacji prefabrykowanych elementów tunelu.
Femernlink po ukończeniu będzie najdłuższym tunelem drogowo-kolejowym na świecie, najdłuższym tunelem drogowym pod wodą na świecie, najgłębszym tunelem drogowo-kolejowy na świecie oraz drugim najgłębiej zakopanym tunelem betonowy na świecie.
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu