Ekipa duńskiej telewizji TV2 ØST odwiedziła gdyńską stocznię CRIST, by prześledzić postępy na budowie specjalistycznej jednostki, która będzie pracować przy konstrukcji podwodnego tunelu łączącego Niemcy i Danię.
Ekipa telewizyjna zarejestrowała w stoczni CRIST 8-minutowy materiał w ramach cyklu dotyczącego budowy tunelu przez cieśninę Bełt Fehrman, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na duńskiej wyspie Lolland. W gdyńskiej stoczni powstaje bowiem jedyna w swoim rodzaju jednostka, która jest niezbędna do budowy tunelu – specjalistyczny ponton z zanurzalnym narzędziem zasypowym. Reporter Mads Gudiksen rozmawiał z przedstawicielami armatora i osobami zaangażowanymi w projekt, a o samej stoczni opowiadał mu Piotr Pallach, kierownik projektu w CRIST.
– Można tu zbudować wszystko, co jest powiązane z konstrukcjami stalowymi, ale naszym głównym celem jest budowanie specjalistycznych jednostek. Możemy zrealizować 20-30 projektów rocznie – mówił Pallach. – Gdybyśmy mieli jakoś oceniać ten projekt statku, umieścilibyśmy go gdzieś na szczycie listy. Może nie jest największy, ale nie jest to też typowa jednostka.
Jednostka, która wywołała zainteresowanie duńskich mediów o nazwie MPP/SDT (Multi Purpose Pontoon/Submarged Dumping Tool) i numerze roboczym NB 131 została zwodowana w grudniu zeszłego roku, zaś cięcie blach rozpoczęło się jesienią 2021 roku. To specjalistyczny ponton z narzędziem zasypowym, przy czym CRIST zgodnie z kontraktem miał wybudować zarówno samą jednostkę pływającą, jak i urządzenie do zrzutu, którego zadaniem będzie układanie żwiru na dnie morskim, na którym następnie stawiane będą elementy tunelu. Urządzenie jest zdalnie sterowane. Będzie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie układane będą fundamenty. Precyzję ich rozmieszczenia zapewniają najnowocześniejsze technologie pozycjonowania. CRIST współpracował przy tym projekcie z biurem projektowym StoGda.
Kadłub jednostki ma 130,2 metra, ale licząc z pasami transmisyjnymi długość całkowita ma wynieść 149 metrów. Na pontonie będzie mogło pracować 19 osób. Jednostka jest wyposażona w dwie komory na żwir, w których zmieści się 14 tys. ton żwiru. Zleceniodawcą jest konsorcjum FLC (Femern Link Contractors), odpowiadające za cały projekt budowy tunelu.
18-kilometrowy tunel między Puttgarden i Rødbyhavn na Lollandii pomieści autostradę i linię kolejową i skróci podróż pociągiem z Hamburga do Kopenhagi z 5,5 do 3 godzin.
Materiał wideo telewizji TV2 ØST w języku duńskim dostępny jest na stronie nadawcy.
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu