W suchym doku gdyńskiej Stoczni Crist dnia 17 maja o godzinie 10:00 odbył się test pontonu wielozadaniowego (MPP) i jego specjalistycznej ramy podwodnej SDT (Submarge Dumping Tool).
Podwodna rama SDT jest głównym kluczowym elementem wykonawczym jednostki pływającej MPP. Jego zadaniem jest przygotowanie podłoża pod elementy tunelu poprzez wbijanie z bardzo dużą dokładnością warstwy specjalnie przygotowanego żwiru przed posadowieniem sprefabrykowanych, betonowych segmentów tunelu. Kolejno następuje zasypanie ułożonych segmentów w celu umocnienia ich posadowienia.
Celem próby było sprawdzenie zainstalowanych na statku specjalistycznych urządzeń służących do podniesienia ramy, weryfikacja pozycji transportowej wraz z zakotwiczeniem ramy w statku.
Próba była w pełni autonomiczna, ponieważ odbyła się przy użyciu urządzeń statkowych - począwszy od agregatów prądotwórczych, poprzez aparaturę elektryczno-automatyczną, kończąc na hydraulicznych elementach wykonawczych (rama wyposażona jest w blisko 50 cylindrów hydraulicznych).
Rama SDT wraz z wyposażeniem waży ponad 700 ton i jest naszpikowana urządzeniami, specjalistyczną aparaturą oraz oprzyrządowaniem pomiarowym. Jest to najwyższy poziom technologiczny, zaprojektowany i skonstruowany zgodnie z najwyższymi standardami offshore.
Próba SDT, jak i cały projekt budowy pontonu wielozadaniowego MPP (NB131) to kolejny unikalny projekt na skalę światową, w którym uczestniczy Crist.
Budowa tej jednostki oficjalnie rozpoczęła się cięciem blach 26 października 2021 roku. Zamawiającym jest konsorcjum FLC (Femern Link Contractors), które odpowiada za całość projektu budowy tunelu. Zgodnie z umową, stocznia Crist miała wybudować zarówno samą jednostkę, jak i urządzenie do zrzutu (tzw. SDT), którego zadanie będzie układanie żwiru na dnie morskim, na którym z kolei ustawione zostaną elementy tunelu. Urządzenie jest zdalnie sterowane. Będzie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie układane będą fundamenty. Precyzję ich rozmieszczenia zapewniają najnowocześniejsze technologie pozycjonowania.
Crist współpracował przy tym projekcie z biurem projektowym StoGda.
Jednostka ma kadłub długości 130,2 m, ale jej długość całkowita, wliczając pasy transmisyjne, wyniesie 149 m przy szerokości 48 m. Na pontonie będzie mogło pracować 19 osób. Jednostka jest wyposażona w dwie komory na żwir, w których zmieści się 14 tys. ton żwiru.
Tunel, przy budowie którego pracować będzie zwodowany w Criście ponton, połączy niemiecki port Puttgarden i duński Rødbyhavn na wyspie Lolland, a tym samym Skandynawię i Niemcy. 18-kilometrowa konstrukcja pomieści autostradę i linię kolejową. Dzięki niej podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą ma skrócić się z 5,5 do 3 godzin.
W kolejnych tygodniach będą odbywały się dalsze, zaawansowane próby, a w okresie letnim jednostka zostanie przekazana do końcowego użytkownika.
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu