Menu

Ośmiornica z CRIST zakończyła budowę autostrady wokół wyspy Reunion

Jednostka wielkości 4 pełnowymiarowych kortów tenisowych, blisko 400 dni pracy oraz zużyte 6800 ton prefabrykowanej stali. Efekt? Specjalistyczna barka samopodnośna, która zbudowała fundamenty autostrady wokół wyspy Reunion, koło Madagaskaru. Projekt, który realizowała właśnie dobiega końca.

 

Zourite, czyli z francuskiego ośmiornica, to nazwa jednostki o numerze budowy 105, która zbudowana została przez CRIST S.A. na zlecenie Bouygues Travaux Publics S.A. Jest to kolejny projekt CRIST S.A. realizowany „pod klucz”, a więc w pełni wyposażony w systemy umożliwiające jednostce wykonywanie pracy. Zgodnie ze swoim przeznaczeniem barka została wykorzystywana do budowy najdłuższego i – jak podkreślają krytycy projektu - najdroższego francuskiego wiaduktu morskiego.

 

Jednostka działała wokół malowniczej wyspy La Réunion, stanowiącej zamorski departament Francji, położonej na Oceanie Indyjskim charakteryzującej się niebezpieczną, ulegającą erozji linią brzegową. Wiadukt o długość 5,4 km w większości znajduję się w morzu. Właśnie tam jednostka NB105 realizowała swoje zadania.

 

Wiadukt zosta umieszczony na wysokości blisko 30 m n.p.m. Projekt Viaduc du Littoral (Przybrzeżny Wiadukt) nie byłby możliwy, gdyby nie niestandardowa specyfikacja jednostki NB105. Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice bramowe – każda z nich o nośności 2400 t i rozpiętości 30 m. Budowa drogi była również możliwa także dzięki ośmiu nogom typu jack-up - za ich pomocą statek jest w stanie unieść się 14m ponad poziom wody. NB 105 ma możliwość załadunku, transportu i instalacji fundamentów do budowy drogi

 

Inwestycja rozpoczęta w lutym 2015 r. jest kolejnym z niestandardowych projektów realizowanych przez stocznię Crist S.A. zakończonych sukcesem.

 

Zdjęcia: NRL