Menu

Położenie stępki na nowy prom hybrydowy P317

To już trzeci, tego typu,  nowoczesny prom hybrydowy „plug-in”, w pełni wyposażony, budowany dla fińskiego operatora promowego  Finferries przez stocznie CRIST.

Budowa kolejnej jednostki  jest kontynuacją długoletniej, owocnej współpracy między CRIST a Finferries, a także ugruntowaniem ogromnego doświadczenia jakie stocznia CRIST nabyła realizując poprzednie projekty.

Prom hybrydowy będzie pokonywać swoją trasę, korzystając wyłącznie z własnych baterii ładowanych bezpośrednio z lądu podczas ładunku i rozładunku, natomiast spalinowe zespoły prądotwórcze będą służyły jedynie jako rezerwowe źródło zasilania jednostki w przypadku złych warunków pogodowych na trasie.

Jednostka o długości 70m przeznaczona do eksploatacji na wodach o ograniczonym dostępie, specjalnie zaprojektowana dla połączenia Nauvo-Korppoo w Finlandii, będzie miała możliwość przetransportowania do 52 samochodów osobowych lub kombinację przyczep, ciężarówek, autobusów i samochodów, a także przewóz do  200 pasażerów na swoim pokładzie.

 

Należy przypomnieć, iż  pierwszym wybudowanym przez CRIST dla Finferries najnowocześniejszym, dwustronnym  promem hybrydowym, była „Elektra”.  

„Elektra” to pierwszy tego typu prom wybudowany w Unii Europejskiej a drugi na świecie,  który okazał się wielkim sukcesem na skalę międzynarodową. Jego innowacyjny system ładowania i rozwiązanie hybrydowe zostały nagrodzone m.in. międzynarodową nagrodą "Ship of the Year" w konkursie Marine Propulsion Awards 2018 oraz nagrodą CEMT 2018 przyznaną za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskiego przemysłu morskiego wręczoną podczas II Forum Wizja Rozwoju w Gdyni.