- Strona główna
-
- Aktualności
-
- Kablowiec budowany w stoczni CRIST wyruszył do Norwegii

Stocznia CRIST w Gdyni zakończyła budowę częściowo wyposażonego kadłuba zaawansowanej jednostki do układania kabli – NB 317. Statek został zbudowany na zamówienie norweskiej stoczni Ulstein Verft, a jego końcowym odbiorcą jest firma Nexans, światowy lider w dziedzinie podmorskich systemów kablowych i kluczowy gracz w obszarze zrównoważonej elektryfikacji.
Prace w stoczni CRIST rozpoczęły się 29 stycznia 2024 roku, a położenie stępki odbyło się 4 kwietnia tego samego roku. Po niespełna 15 miesiącach jednostka została oficjalnie przekazana i opuściła Gdynię, by przejść końcową fazę wyposażania w Norwegii. Uroczyste rozpoczęcie montażu kadłuba w doku suchym miało miejsce we wrześniu 2024 roku, rozpoczynając intensywny i sprawnie przeprowadzony harmonogram budowy. Głównym wykonawcą zlecenia jest Ulstein Verft, natomiast zamawiającym jest firma Nexans, lider w dziedzinie podmorskich systemów kablowych i specjalista w zakresie zrównoważonej elektryfikacji morskiej. Jak podkreśla gdyńska stocznia, budowana jednostka należy do tzw. „III generacji”, wzbogacona o dodatkową karuzelę kablową, co pozwala na transport niemal 14 000 ton kabla.
Przyszły kablowiec (Cable Laying Vessel, CLV) otrzyma nazwę Nexans Electra. Jego głównym zadaniem będzie instalacja oraz serwisowanie podmorskich kabli – zarówno energetycznych, jak i światłowodowych. NB 317 należy do trzeciej generacji tego typu jednostek i jest siostrzanym statkiem NB 314, również zbudowanym wcześniej w CRIST. Ma 155,2 metra długości i 31 metrów szerokości. Statek został specjalnie zaprojektowany przez Skipsteknisk.Został udoskonalony o dodatkowy karuzel o pojemności 3 500 ton oraz rozszerzone możliwości obsługi kabli. Łącznie statek będzie mógł transportować blisko 14 000 ton kabla: 10 000 ton na głównym karuzelu, 450 ton kabla światłowodowego oraz 3 500 ton na drugim karuzelu.
Obok transportu i układania różnego rodzaju kabli podwodnych (nawet czterech jednocześnie), w tym wiązek kablowych, jednostka będzie też przeznaczona do podejmowania kabli z dna morskiego i przeprowadzania napraw. Ma skutecznie działać nawet w trudnych warunkach pogodowych i pochwalić się wyjątkową zwrotnością i zdolnością do utrzymywania pozycji na wodzie. Istotnym elementem wyposażenia jest nowoczesny system dynamicznego pozycjonowania, dzięki któremu jednostka będzie mogła nie tylko pozostać w miejscu bez potrzeby opuszczania kotwicy, ale w razie konieczności obracać się wokół własnej osi, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Budowa NB 317 po raz kolejny potwierdza zdolności CRIST do realizacji skomplikowanych konstrukcji offshore oraz odzwierciedla silną współpracę z międzynarodowymi partnerami w sektorze offshore i odnawialnych źródeł energii.
Jednostka opuszcza stocznię jako solidna platforma do finalnego wyposażenia, które będzie kontynuowane w zakładach Ulstein w Norwegii.